Herzbergova teorija motivacije
Iz kulture u poduzetništvo - Vijesti, objavljeno 05.07.2022.
Određuje 2 osnovne kategorije motivacijskih faktora:
- Ekstrizični ili higijenski (plaća, radni uvjeti, odnosi s nadređenima, kolegama, podređenima te nadzor) samo sprječavaju nezadovoljstvo.
Postoji 10 najvažnijih higijenskih faktora:
o Organizacijska pravila i administracija
o Tehnička supervizija
o Interpersonalni odnos s nadređenim
o Interpersonalni odnos s kolegama
o Interpersonalni odnos s podređenima
o Plaća
o Sigurnost radnog mjesta
o Privatni život
o Radni uvjeti
o Status - Intrizični faktori, odnosno motivatori vezani su uz posao koji osoba obavlja (prilike za postignuća, prilike za priznanje, odgovornost, napredovanje te mogućnost osobnog razvoja) vode većem zadovoljstvu i većem radnom angažmanu.
Postoji 6 bitnih motivatora:
- Postignuće
- Napredovanje
- Razvoj
- Priznanje
- Posao
- Odgovornost
Kada higijenski faktori nisu zadovoljavajući čovjek je na poslu nezadovoljan. Tako će osoba biti nezadovoljna ako ima lošeg šefa. No, ako dobije boljeg šefa to neće automatski dovesti i do većeg zadovoljstva.
Higijenski faktori povezani su s nezadovoljstvom na poslu, ali ne i sa zadovoljstvom. Ako se poboljšaju, time se neće postići da ljudi budu zadovoljni, nego će se samo spriječiti da budu nezadovoljni.
Motivacijski faktori su oni koji dovode do zadovoljstva na poslu i povećavaju motivaciju. Njihov nedostatak znači da osoba neće biti zadovoljna svojim poslom, ali ne znači da će biti nezadovoljna općenito, samo neće biti motivirana.
Implikacije Herzbergove teorije:
- Presudno značenje za promjenu filozofije i pristupa radnoj motivaciji i načinu njezinog poticanja
- Širi pogled na ljudsku motivaciju, relativizirajući značenje materijalnih i drugih ekstrizičnih faktora na koje je do tada bila usmjerena sva upravljačka aktivnost
- Upućuje na iznimno značenje samog posla koji netko obavlja za motivaciju
- Naglašava potrebe samoaktualizacije, razvoja i maksimalne upotrebe indivudualnih potencijala kao ključni menadžerski zadatak – postavljanje izazovnih zadataka i ciljeva koji omogućuju individualni razvoj važan je način djelovanja na zadovoljstvo i motivaciju ljudi
- Daje temeljna načela i praktične naputke za preoblikovanje posla i mjeru njegova obogaćivanja i povećanja motivacije za rad
- Kritike Herzbergove teorije:
- Svako poboljšanje higijenskih faktora nužno ne motivira radnike, ali njihova redukcija ispod određene razine dovodi do nezadovoljstva
- Model nije primjenjiv u svim uvjetima; u poslu je nekad teško razdvojiti intrinzične i ekstrinzične faktore
- Zaključivanje je ograničeno na uzorak profesija koje je autor koristio u svojim istraživanjima (inženjeri i računovođe)
- Teorija ne naglašava financijsko nagrađivanje, status ili interpersonalne odnose za koje su neka druga istraživanja pokazala da mogu biti značajni motivatori
Tekst preuzet: Materijali sa edukacije o ljudskim potencijalima: Institut za menadžment
Fotografija: Unsplash