Bitka za naše vrijeme i emocije
Riječi koje liječe, objavljeno 25.01.2024.
Teme vezane uz društvene medije i korištenje Interneta smatram vrlo bliskima. Prvenstveno jer sam vezan uz to već 15+ godina kao i mnogi ljudi mojih godina, a zadnjih 7 godina mi ta tehnologija osigurava i egzistenciju. U posljednje vrijeme sam primjetio da je taj moj odnos s informacijsko-komunikacijskom tehnologijom ipak postao štetan za mene pa to pokušavam i više analizirati. Ovaj članak su potaknule 3 shvaćanja:
- Kada scrollate Instagram reelovima, možete primjetiti da dok god idete naprijed, i scrollate kroz sljedeći reel pa i sljedeći reel itd., strelica za vratiti se na prethodnu stranicu uopće nije vidljiva
- Izvršni direktor Netflixa je 2017. izjavio da njihova konkurencija nisu druge tvrtke koje se bave sličnom tehnologijom već da im je glavna konkurencija – san
- Komentari ispod objave na Facebook stranici jednog hrvatskog portala u kojem navedeni portal kao inspiraciju za članak uzima TikTok objavu u kojoj se nalazi isječak iz intervjua jedne slavne osobe, stavlja na taj svoj članak clickbait naslov i tako generira uključivanje ljudi u komentarima na tu objavu jer su naslov napisali namjerno iskrivljujući kontekst intervjua i izjave kako bi proizveli emocionalnu reakciju publike
Primjeri poput ovih su svakodnevni. Cilj tvrtki koje su vlasnici društvenih mreža i srodnih alata i servisa su tu da maksimiziraju našu uključenost u njihove platforme te osiguraju naš povratak na istu. Točka. To je business model svake tvrtke u tom segmentu industrije. Činjenica da te alate možemo koristiti na neki način dobar za nas ne mijenja to da tvrtke žive i zarađuju basnoslovne iznose na tome da koriste informacije nastale posljedicom našeg korištenja njihove platforme kako bi nas na toj platformi sljedeći puta duže zadržali. I sljedeći puta duže. I još duže.
Zabrinjavajuća stvar oko svega ovoga je da su političke stranke i mediji diljem svijeta prepoznali da se glasače i pratitelje može pokrenuti preko društvenih mreža te sada to iskorištavaju. Svaku objavu i svaki članak moramo analizirati kritički. U svijetu gdje se stotine i tisuće tvrtki sa neograničenim resursima bore za našu pozornost i naše sudjelovanje u virtualnom svijetu nauštrb onog stvarnog, prepušteni smo samoobrani od bombardiranja informacijama.
Neki od pitanja koje si možemo postaviti su:
- Hoće li mi ova tehnologija pomoći?
- Vrijedi li to stvarno 5/10/20 dolara mjesečne pretplate?
- Ima li ovaj članak pouzdane izvore i je li autor/ica članka pouzdani novinar/ka?
- Je li članak nabijen emocionalnim izjavama i potiče li na strah, brigu i mržnju prema drugima?
- Jesam li dopustio/la da me članak uznemiri prije nego sam proveo/la dodatnih 5 minuta istražujući ono na što se članak referira? (npr. neki drugi medij, objavu, itd)
- Uzimam li smartphone u ruke kada prolazim kroz neke negativne emocije?
- Jesam li prisutan u razgovorima i druženjima ili osjećam potrebu da provjerim profile na društvenim mrežama čak i u društvu drugih ljudi?
Ovo su samo neka od pitanja koja nam mogu pomoći malo bolje se orijentirati u ubrzanom digitalnom svijetu. Digitalna sfera preuzima sve veći dio naših života i važno je da s njom budemo upoznati i krojimo ju za našu dobrobit, a ne kao do sada, koristimo ono što nam je servirano. To je jedan jako moćan alat koji možemo savladati kako bi si olakšali život i potencijalno radili zanimljive poslove. Ali na kraju krajeva je to samo alat, a ne dio onoga što mi jesmo.
Za one koji žele čuti više, potičem da poslušaju TEDx govor The Battle for Your Time koji je držao Dino Ambrosi. Ugodno slušanje i promišljanje. 🙂
Napisao: Marko Kovačević
Fotografija; Pixabay