Harmonija traži jasnoću ciljeva i vizije
Iz kulture u poduzetništvo - Vijesti, objavljeno 17.11.2020.
Alica upita Mačku kamo vodi neki put. “Ovisi o tome kamo želiš stići”, mudro odgovara Mačka.
“Tek kada znaš kuda ideš, ima smisla birati putove koji će te tamo odvesti”.
Ukoliko ne znaš, svaki put je dobar. Ne znaš li kamo želiš stići, svaki put će te odvesti baš tamo. (Lewis Caroll)
Ukoliko nema dobrih temelja, ništa neće čvrsto stajati- ovo vrijedi i za građevinske konstrukcije, jednako kao i za organizacije. Jednom prilikom pobjednika šahovskog meča pitali su koliko je poteza mislio unaprijed. Odgovorio je uz smiješak: “Samo jedan, ali trudio sam se da taj bude najbolji!”. Navedeno ukazuje da će osoba s manjim brojem jasnih ciljeva, koje postiže i koji ju zaokupljuju postići uspjeh. Oni koji rasipaju energiju na mnoge ciljeve, obično niti jedan u potpunosti ne ostvare.
U istraživanju iz 1960. voditelj eksperimenta je skupini četverogodišnje djece poklonio čokoladu. Objasnio je da mogu odmah pojesti čokoladu, no pričekaju li 15 minuta, kada se vrati dobiti će još jednu. Neki su odmah pojeli, neki su uzimali komadić po komadić, neki samo mirisali i obilazili oko čokolade,.. Neka djeca su legla i pokušala zaspati da odole napasti… Malen broj djece dobio je nagradu.
Istraživanje pokazuje da strpljiva djeca, koja su spremna čekati i oduprijeti se iskušenju, kasnije u školi i životu postižu bolje rezultate od ostalih. Psiholozi to nazivaju načelom odgođenog zadovoljstva, iza kojeg stoji motivacija i spremnost na žrtvu radi postizanja zadanog cilja. Želimo li biti uspješni u poslovanju, moramo biti spremni na žrtvu- radi boljeg sutra.
“Nikad, nikad, nikad nemojte odustati! Imate li jasan cilj, budite uporni u njegovu ostvarenju.” (W. Churchill)
Na određivanje ciljeva treba izdvojiti dosta vremena, jer oni su najvažniji segment onoga što radimo. Definiramo li pravi cilj, možemo pogriješiti jedino u razini kvalitete njegovog ostvarenja. Izaberemo li pogrešan cilj, raditi ćemo krive stvari i rješavati pogrešan problem. Sofisti bi mudro rekli: ” Cilj našeg puta je naći put do našeg cilja”.
Naše umijeće i vještina trebali bi biti sami sebi svrhom. Oni se koriste da bi ostvarili viziju. U našem poslovanju možemo pronaći ciljeve koji nas motiviraju, pokreću i nadanjuju. Mi želimo napraviti nešto inspirativno za druge i ostaviti otisak u vječnosti svojm radom.
Ipak, preživljavanje i osiguravanje egzistencije kroz posao, glavni je motiv brojnim ljudima. Ljude možemo podijeliti u tri skupine motiviranosti za posao:
- Radim posao radi plemenitog cilja- prehranjivanje obitelji. Moj posao je nužda i radim ga da ga obavim
- Radim svoj posao kao profesionalac, poštujući načela stručnosti. Njaviše cijenim svoje tehničke vještine i znanje. Moja struka je sredstvo da se dokažem i pritom ne mislim na cilj i smisao svoga rada
- Mentalitet rukovoditelja su ljudi kojima je bitna slika cjeline, vizija koja ih pokreće te potreba da daju smisao i svrhu svemu što rade, da vjeruju u to što rade. Harmonični vođe žele svoj trag ostaviti u vječnosti
A koja je Vaša osobna vizija i uvjerenje? Živite li i radite da bi preživjeli ili pak da s ponosom primjenjujete znanje i vještinu? Živite li da ostvarite neki poseban cilj i iza sebe ostavite neki trag?Bitno je da je svaka vizija potpuno u redu, sve dok smo s njom zadovoljni.
Ono što doprinosi skladu su jasnoća vizije, osjećaj važnosti ciljeva, spremnost na žrtvu, upornost, sposobnost ostvarenja rezultata i težnja za harmonijom- sve to su osobine dobrih lidera. Uvijek imajte pred sobom listu osobnih i poslovnih ciljeva i svakog se dana potrudite da im dođete što bliže!. Svu sreću na tom putu!
Napisala: Tihana Pandl
Literatura: Velimir Srića: Sve tajne harmoničnog vođenja, Algoritam, 2015.
Slika: Unsplash