Komunikacija s osobama sa smanjenim kognitivnim sposobnostima
Riječi koje liječe, objavljeno 08.03.2023.
Na žalost, neće svi ljudi u starijoj dobi doseći razinu mudrosti, u nekih će biti očiti znaci
propadanja kognitivnih funkcija, a najizrazitiji primjer naglašenog opadanja kognitivnih
sposobnosti jest demencija.
Preporuke komunikacije s osobama smanjenih kognitivnih sposobnosti:
- govoriti u kratkim rečenicama, ponavljati i davati upute jednu po jednu, npr.: „ustanite,
obujte papuče, obucite ogrtač, … itd.“; - komunikacija dodirom djeluje umirujuće – obično se dodiruju šake, ramena, leđa i ruke –
dodir pojačava verbalnu poruku, npr., dodirnemo ruku osobe i kažemo: „idemo!“; - ako ponavlja iste priče puno puta, pokušati je nenametljivo usmjeriti da kaže nešto što
daje uvid u sadržaje koji nas zanimaju ili sažeti priču, npr.: „…i tako ste se naljutili na
brata. Imate li još nekog brata ili sestru?“; - u slučaju agresivnih reakcija na frustracije (tzv. katastrofične reakcije) udaljiti osobu iz
situacije koja je izazvala ispad ili odgoditi rješavanje situacije, npr.: „idemo se prošetati, a
poslije ćemo se dogovoriti o jelu“.
Komunikacija s dementnim osobama:
- procijeniti opće stanje i funkcioniranje osobe, ne odmah nakon prvog susreta, već kroz
nekoliko susreta i u prostoru u kojem se dementna osoba osjeća najugodnije - najbolji način da se klijent i obitelj/skrbnik opuste jest započeti neobavezan i neformalan
razgovor - stručna osoba mora poduzeti sve što može kako bi omogućila dementnoj osobi da sama
izrazi svoja stajališta ili želje (dok to može) - procjena bi se trebala temeljiti na onome što dementna osoba i njezin skrbnik može
samostalno činiti, umjesto na onome što ne može - svaki bi stručni djelatnik trebao prikupiti što više podataka o klijentu od članova obitelji i
od ostalih članova stručnog tima - bilješke o svakom klijentu trebaju biti dostupne svim članovima stručnog tima, obitelji i
samom klijentu – stoga je dobro imati spremne obrasce. - Preporučljivo je zapisati sve podatke odmah nakon susreta, da se ne zaborave
Tekst preuzet Galić, Slavka ; Tomasović Mrčela, Nada, Priručnik iz gerontologije, gerijatrije i psihologije starijih osoba – psihologije starenja. Medicinska škola Osijek.
Fotografija/ Unsplash