Mindfulness
Novost, objavljeno 10.04.2025.
Mindfulness ili puna svjesnost je namjerno usmjeravanje pažnje na trenutne aktivnosti. Korijenje vuče iz budističke prakse, a “uvukao” se u i suvremene tehnike promicanja mentalnog zdravlja. Ono obuhvaća kontrolirano usmjeravanje pažnje na aktualne tjelesne i mentalne procese. Za cilj ima učenje življenja “u trenutku” i fokusirano obavljanje aktivnosti. Pomaže u viđenju situacije iz druge perspektive i konačno, uključuje povezanost uma i tijela.

Popularnost mindfulnessa je porasla krajem prošlog i početkom ovog stoljeća kada su se znanstvenim metodama počeli istraživati pozitivni učinci te “tehnike”.
No prije nego krenemo dalje, važno je razlučiti meditaciju od mindfulnessa. Meditacija se smatra širim pojmom od mindfulnessa. Dok se mindfulness može prakticirati u svakodnevnim aktivnostima meditacija češće uključuje ciljano odvajanje vremena.
Postoje razni programi mindfulnessa koji uključuju iscrpne treninge i vježbe kako bi se postigli vidljivi učinci. Naime, ti već spomenuti mindfulness programi zahtijevaju posvećenost i iscrpni rad na sebi.
Koje su dobrobiti mindfulnessa?
Dobrobiti mindfulnessa jesu ti da smanjuje anksiozne i depresivne simptome, može dovesti do učestalijih pozitivnih afekata, i smanjuje učestalost negativnih afekata, mijenja strukturu mozga, povećavajući one dijelove zadužene za odlučivanje i pamćenje.
Treba uzeti u obzir da pozitivni učinci mindfulnessa, ne moraju biti vidljivi kod svakoga i ne moraju biti primjenjivi na svakoga i u svim situacijama.
Ako želite iskusiti kako izgleda jedan aspekt mindfulnessa, dostupni su brojni video isječci koji u svega nekoliko minuta pružaju priliku da ga isprobate. Kroz jednostavne upute, ti vas videi vode da usmjerite pažnju na ono što se trenutno događa u vašem tijelu i okolini. Naravno, kao što je već navedeno to je samo mali dio onoga što mindfulness uistinu jest.
Izvori:
Centar za mindfulness. (n.d.). Što je mindfulness? Preuzeto 3. travnja 2025., s https://mindfulness.hr/mindfulness-i-kbt/sto-je-mindfulness/
Dunning, D. L., Griffiths, K., Kuyken, W., Crane, C., Foulkes, L., Parker, J., & Dalgleish, T. (2019). Research Review: The effects of mindfulness‐based interventions on cognition and mental health in children and adolescents–a meta‐analysis of randomized controlled trials. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(3), 244-258.
Enkema, M. C., McClain, L., Bird, E. R., Halvorson, M. A., i Larimer, M. E. (2020). Associations between mindfulness and mental health outcomes: A systematic review of ecological momentary assessment research. Mindfulness, 11, 2455-2469.
Levi, U., i Rosenstreich, E. (2019). Mindfulness and memory: A review of findings and a potential model. Journal of Cognitive Enhancement, 3(3), 302-314.
Van Gordon, W., Shonin, E., i Griffiths, M. D. (2015). Mindfulness in mental health: a critical reflection. Journal of Psychology, Neuropsychiatric Disorders and Brain Stimulation, 1(1).
Izvori ilustracija:
https://pixabay.com/illustrations/imagination-creativity-dream-8809372
https://unsplash.com/photos/brown-wooden-blocks-with-number-8-B-Ngmvz6HOA