Većina novootvorenih poduzeća propadne. Ako ćete preuzeti rizike i odgovornosti novog poduzeća, trebate biti motivirani da biste uspjeli. Zato je važno razumjeti motivaciju za otvaranje društvenog poduzeća, ali i vlastitu definiciju uspjeha.

Društveni poduzetnici uglavnom su vođeni idejom ostvarivanja pozitivnih promjena u društvu, međutim na vašu motivaciju mogu utjecati i drugi čimbenici. Gotovo se sva poduzeća tijekom formativnih razdoblja drastično promijene. Neke stvari koje trenutačno pouzdano znate o svom poduzeću zasigurno su krive, samo još ne znate koje su to stvari.
Suočeni s takvom nesigurnošću pitate se što će ostati nepromjenjivo i voditi vas pri donošenju teških odluka?
Koliko je neophodna vaša društvena misija? Ako pretpostavimo da vaša motivacija nije samo financijske prirode, trebate razumjeti koliko je ključna društvena misija za uspjeh vašeg poduzeća. Je li vaš osnovni cilj društvena promjena? Jeste li spremni propustiti prilike za unosnu zaradu ako će vas to odmaknuti od društvene promjene kojoj težite? Kako ćete odrediti prioritet među društvenim ciljevima ako vam je poduzeće u opasnosti od gašenja? Hoće li vaše poduzeće opstati i ako se društveni učinak ukloni ili umanji? Koji su vaši osobni financijski ciljevi za poduzeće?

Mnogi poduzetnici rade financijske žrtve prilikom pokretanja poduzeća. Te žrtve poduzetnici često opravdavaju, sebi samima ili vlastitoj obitelji, time što će se poduzeće s vremenom financijski isplatiti. Kad osnivate društveno poduzeće trebate jasno odrediti svoje financijske parametre. Koliko ste vlastitog novca spremni uložiti u poduzeće, bilo u obliku gotovine ili u obliku odricanja od plaće (u usporedbi s vašom tržišnom vrijednosti)? Čak i uspješna društvena poduzeća koja postignu financijsku održivost (i redovno dolaze do točke pokrića) možda nikada neće vratiti sredstva uložena na početku. Možete li vi (ili
investitori) živjeti s tom mogućnošću? S društvenim poduzećima možete imati pristojnu zaradu, ali se vjerojatno nikad nećete obogatiti. Je li vam to prihvatljivo?

Koja je vaša definicija uspjeha? Uspjeh ne treba biti definiran kao osobno bogatstvo. Za mnoge poduzetnike želja za uspjehom definira se osobnim dokazivanjem i mijenjanjem svijeta oko sebe. Međutim vanjske sile mogu utjecati na definiciju uspjeha za vašu organizaciju. Ako za partnera uzmete
investitora rizičnog kapitala, naći ćete se pod velikim pritiskom da definirate uspjeh u okvirima isporuke traženog povrata vašim investitorima. Ako za partnera uzmete zakladu, oni će uspjeh definirati u vidu društvenog učinka.
Obitelji i društvo uspjeh često definiraju u smislu materijalnog bogatstva i nije isključeno da nećete naići na snažan društveni pritisak da se usredotočite na stjecanje osobnog bogatstva, prije nego društvenog dobra.

JIM FRUCHTERMAN je stipendist zaklade MacArthur, bivši inženjer raketne tehnike, poduzetnik na području visokih tehnologija i društveni poduzetnik. Nakon što je osnovao dva uspješna profitna tehnološka poduzeća u Silikonskoj dolini tijekom 1980-ih, 1989. godine je osnovao Benetech,
neprofitno tehnološko poduzeće kako bi razvijao rješenja koja bi odgovarala tržišnim neuspjesima na području pismenosti, zaštite okoliša i ljudskih prava. Fruchterman je jedan od osnivača američkog Saveza za društveno poduzetništvo te je bio član tri savezna savjetodavna odbora za pitanja na
području invaliditeta.

Tekst u potpunosti preuzet: Jim Fruchterman: Za dobrobit ili dobit- tekst iz publikacije Poduzetništvo u službi zajednice, Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva

Fotografija: Unsplash

Podijelite s prijateljima