U našem obrazovnom sustavu financijska pismenost još je u začecima, a niti kod kuće situacija nije značajno bolja. Djeca o novcu ne uče dovoljno, a upravo u obitelji možemo djetetu pružiti važne lekcije za budući odnos prema financijama. Kako bismo to postigli važno je da u obitelji odnos prema novcu bude odgovoran i da se o njemu razgovara i to ne samo onda kada postoje problemi nego i kroz razne životne situacije kroz koje dijete može učiti o tome koliko je važno upravljati novcem, a ne dozvoliti da novac upravlja nama.  

Već u najmanjoj dobi dijete promatra svoje roditelje i svjedoči njihovu odnosu prema novcu. To su prve lekcije. U dobi kada kreću u školu dijete može razumjeti pojmove novac, štednja, račun, bankomat, kartica.  

Važno je da dijete zna da roditelji novac iz novčanika (i onaj s kartice i bankomata) moraju zaraditi, da ga ima samo u određenoj količini i da ga je važno pametno raspoređivati. Prilika za praktičnu vježbu je bezbroj: od svakodnevne kupnje (nabavke), kupnje nove igračke, novih cipela ili drugog.

Nizom ovakvih, svakodnevnih životnih lekcija stvara se kvalitetna podloga za razvoj odgovornog odnosa prema novcu, štednji, planiranju.

Džeparac je izvrsna prilika za učenje. Dijete dobiva priliku planirati, raspoređivati, učiti iz životnih situacija. Džeparac je za dijete poput osobnog dohotka za odraslu osobu. Pri tom je važno da roditelj dobro procijeni trenutak kada će djetetu davati džeparac, hoće li to biti tjedni ili mjesečni džeparac, u kojem iznosu. Važno je da dijete uči raspolagati novcem koji ima, u dužem vremenskom razdoblju, da uvidi što se događa potroši li novac prije vremena, može li štogod i kako uštedjeti i sl.

J. D. Rockefeller (1839. – 1937.) bio je američki industrijalac, naftni magnat i filantrop. Postao je najbogatiji čovjek na svijetu i prvi milijarder. Navodno mu je otac kao malom dao određeni iznos džeparca. Kada je potrošio svoj džeparac, otac mu je posudio još, uz pisano obećanje da će u idućem vratiti potrošeno plus kamatu. John se time nije opterećivao dok je trošio novac, pa niti kada je posudio još novca od oca. No, došao je trenutak kada je ocu morao vratiti iznos duga i kamatu kao što su dogovorili. U tom je trenutku John shvatio kako funkcionira svijet novca.

Svatko od nas može učiti na ovom primjeru i pokušati nešto slično sa svojim djetetom. To su prevažne životne lekcije. Mnogi zaduženi i ljudi u financijskim problemima nisu na vrijeme naučili osnovne lekcije iz upravljanja novcem.

Tekst preuzet: www.prakticanzivot.hr

Fotografija: Unsplash

Podijelite s prijateljima