Planiranje strategije
Iz kulture u poduzetništvo - Vijesti, objavljeno 20.09.2022.
Ključni razlog zašto organizacije uopće planiraju jest u tome što im planiranje pomaže ostvariti zacrtane ciljeve pa stoga strateško planiranje omogućava to isto u većem opsegu i na dulji rok. „Strateški plan prikazuje budući smjer, ciljeve rada i strategiju poduzeća„ (Thompson i sur., 2008., 37). „Izrada strateških planova se izvodi tako da se gornje razine menadžera sastaju jednom godišnje na izoliranom mjestu izvan poduzeća te zajedno s ključnim članovima organizacijskih planskih štabova formuliraju stategiju dok njenu implemntaciju prepuštaju nižim razinama„ (Buble et al., 2005., 14).
Planiranje omogućava bolje usmjeravanje organizacije, veću fleksibilnost i bolju koordinaciju rada. Proces planiranja je vrlo zahtjevan i složen proces koji se sastoji od nekoliko ključnih faza: analiza okoline, vizija, misija, ciljevi, strategija, planovi, implementacija planova, evaluacija rezultata i povrh sveg navedenog povratna veza. Na temelju tih faza uviđa se povezanost strateškog menadžmenta sa strateškim planiranjem kao međuzavisnim pojmovima. Kako je planiranje dio procesa menadžmenta, tako je i kod strategijskog.
- vrhovni menadžment donosi: misiju, viziju, strategijske ciljeve i planove
- srednji menadžment: taktički ciljevi i planovi
- najniži menadžment: operativni ciljevi i planovi
Vrste planova | |||
Obilježja | Strategijski planovi | Taktički planovi | Operativni planovi |
Razina poslovanja za koju se razvijaju | Cjelokupna organizacija | Strategijske poslovne jedinice, funkcije | Odjeli, radne grupe, pojedinci |
Ciljevi za ostvarivanje kojih se razvijaju | Strategijski ciljevi | Taktički ciljevi | Operativni ciljevi |
Problematika koju pokrivaju, opisuju | Opći pravci djelovanja organizacije | Operacionalizacija pojedinih dijelova strategijskih planova, opisuju aktivnosti, njihov slijed, vrijeme, odvijanje te resurse koji su im dodijeljeni na razini područja poslovanja | Opisuju pojedine zadatke, procedure, procese koje je potrebno provesti na specifičnom području djelovanja |
Vremenska usmjerenost | Dugoročni | Srednjoročni | Kratkoročni |
Razina detaljnosti | Najmanje detaljni | Srednje detaljni | Najdetaljniji |
Primarna odogovornost za razvoj i implementaciju | Vrhovni menadžment | Srednji menadžment | Najniži menadžment |
Izvor: Sikavica, Bahtijarević-Šiber, Pološki Vokić: Temelji menadžmenta, 2008., str. 166.
„Esencijalni problem današnjih organizacija je to što ne razlikuju planiranje od strategiziranja (kreiranja strategije). Planiranje se odnosi na programiranje, a ne otkrivanje ili kreiranje. Planiranje je za tehnokrate a ne za sanjare. Davanje planerima odgovornost kreiranja strategije je kao tražiti od zidara da kreira Michelangelovu Pietu“ (Sikavica i sur., 2008., 191) .
Također srednjoročno i kratkoročno planiranje, provedba i kontrola nisu dio strateškog planiranja, međutim ipak ih se mora razmatrati tijekom svih faza tog procesa. „Ward Hagan je prilikom restruktuiranja Warner Lambert morao češće profilirati tu kompaniju za proizvodnju lijekova. Valjalo je prodati American Optical, proizvođača optičkog stakla (i gubitnika) kao i Entenmannu, profitabilnu pekarsku tvrtku. Hagan je umjesto novog usmjeravanja tvrtke Warner Lambert, angažirao konzultantsku kuću McKinesey&Co da poduči njezine menadžere strateškom planiranju. Nitko, dakako, ne može predvidjeti dugoročnu budućnost s velikom točnošću, ali strateško planiranje sili menadžere da razmišljaju o budućnosti gledano kritički i analitički. Kompanija je poslala 500 svojih menadžera da pohađaju program koji ih je uvježbavao u kritičnom razmišljanju. Da bi demonstrirala važnost strateškog razmišljanja, kompanija je unapređenjem nagradila menadžere koji su koristili tu tehniku“ (Weihrich i Koontz, 1994., 172).
Tekst preuzet: Strateški menadžment vs. strateško planiranje; Željka Kladec; Visoka škola za menadžment u turizmu i informatici u Virovitici, Virovitica, Hrvatska
Fotografija: Unsplash