Poslovna kultura i izgradnja kulturne strategije
Iz kulture u poduzetništvo - Vijesti, objavljeno 18.11.2020.
Poslovna kultura značajan je čimbenik donošenja strateških odluka. Ona može na cjelokupno poslovanje djelovati pozitivno ili negativno. Donošenje odluka u poslovnom subjektu pod utjecajem je polaznih pretpostavki i vjerovanja koja donositelji odluka imaju. Poslovna kultura je determinanta sposobnosti poduzeća da se prilagodi okruženju. Isto tako, predstavlja i proces koordinacije rada u poslovnom subjektu, kao što može i kontrolirati ponašanje djelatnika na primjeren način. Kada većina zaposlenika prihvati određene norme i vrijednosti, kontrola ponašanja i komunikacija prema van, biti će vrlo jednostavna. Nadalje, neki od benefita poslovne kulture su smanjenje konflikata unutar poslovnog subjekta te poticanje poistovjećivanja zaposlenika sa misijom i vizijom poslovanja te dobivanje osjećaja pripadnosti.
Kako dakle možemo definirati poslovnu kulturu? Prema Stephen. P. Robbins /Bitni elementi organizacijskog ponašanja, 1995./, ona je “sustav mišljenja koji pripadnici istoga poslovnog subjekta međusobno dijele”. Sljedeće su karakteristike poslovne kulture:
- individualna inicijativa i odgovornost svake osobe
- tolerancija rizika i poticaj djelatnika za stvaralaštvo i inovacije
- usmjerenje na ciljeve i očekivanja poslovnih postignuća
- integracija i koalicijski odnosi unutar poslovnog subjekta
- potpora menadžmenta u davanju uputa i potpore svojim podređenima
- kontroling i nadzor ponašanja djelatnika
- identifikacija s poslovnim subjektom i profesionalnim područjem rada
- sustav nagrađivanja temeljen na kriterijima i pokazateljima radnog učinka
- tolerancija u rješavanju sukoba i različitosti
- kultura dijaloga na svim hijerahijskim razinama
Temeljni dokumenti poslovanja u tom smislu su etički kodeks poslovnog ponašanja i pravilnik s opisima radnih mjesta, a menadžer bi trebao redovito provoditi sustav kontrolinga njihovog pridržavanja. Unutar manjih udruga ili društvenih poduzeća, obično voditelj projekta vrši ulogu voditelja ljudskih potencijala.
“Sloboda, moralnost i ljudsko dostojanstvo pojedinca sastoji se upravo od sljedećeg- da čini dobro ne zato što je prisiljen, već zato što to razumije, želi i voli.”
(Mikhail Bakunin, ruski revolucionar)
Izgradnja kulturne strategije
Wilkinov model izgradnje kulturne strategije uključuje bazu podataka poslovne kulture. Bazira se na četiri temeljna elementa:
- Svrha. Odgovara na pitanje koja je naša uloga, misija, vizija, osobnost. Zajednički osjećaj svrhe usmjerava energiju ljudi na iste ciljeve, budi ponos, zadovoljstvo i fokusiranost. Ukratko, svrha potiče uspjeh poslovnog subjekta i pojedinaca
- Strateška sposobnost. Odgovara na pitanje “posjedujemo li znanja, vještine, kvalitetu proizvoda za konkurentnost? Etični i kulturni djelatnici koji isporučuju kvalitetne proizvode i usluge po konkurentnoj i dostupnoj cijeni. Djelatnici moraju vjerovati u svoju konkurentsku sposobnost.
- Prilagodljivost. Je li poslovni subjekt prilagodljiv izazovima, otvoren za nove ideje? Jesu li zaposlenici spremni usvajati nove vještine i prilagođavati se trendovima budućnosti?
- Povjerenje. Zaposlenici vjeruju da će poduzeće s njima pravedno postupati i da poslovni subjekt neće uzeti više od onoga što im vraća dugoročno
Pitanja o konkurentskoj spodobnosti poslovnog subjekta:
- Tko su nam konkureti? U čemu smo mi bolji? U čemu smo lošiji?
- Što moramo napraviti da ostvarimo uspjeh?
- Jesmo li u mogućnosti zaposliti kadrove da postignemo konkurentnost?
- Poučava li menadžer zaposlenike? Jesu li zaposlenici spremni dijeliti znanje jedan s drugim?
- Imamo li dovoljno znanja, mogućnosti i volje za obavljanje posla?
- Kada je osobno postignuće zaposlenika povezano s uspjehom poduzeća?
- Što bi moglo predstavljati krizu i kako ju spriječiti?
- Strategije za unapređenje poslovanja? Inovativnost?
- Kompetentnost mentora? Koje sposobnosti se najteže prenose na zaposlenike?
Pitanja za razgovor o povjerenju i zadovoljstvu:
- Vjeruje li poslovni subjekt u kapital ljudi? Kako to pokazuje?
- Postoji li razlika dobrog i lošeg zaposlenika? Kako se to pokazuje?
- Postoji li veza između zalaganja i nagrađivanja, sposobnosti u napredovanju?
- Donose li vođe odluke na temelju potreba cjeline? Provode li obaviještavanje o ciljevima i postignućima među svima?
- Razmatra li menadžer postrebe i interese ljudi, prije nego donese odluku? Postavlja li razumne zahtjeve svojim djelatnicima?
- Kako se rješava problem loših izvršitelja?
- Zlostavlja li menadžer svoje zaposlenike?
- Kakva je suradnja u timu?
Pitanja za razgovor o prilagodljivosti promjenama u okruženju:
- Koje su prednosti, nedostatci, mogućnosti, opasnosti u okolini?
- Kako se poslovni subjekt prilagodio konkurenciji i promjenama u prošlosti?
- Tko je uključen u donošenje odluka i kako se provode?
- Razumiju li svi misiju i strategiju poslovanja, kao i svoju ulogu u tome?
- Postoji li mogućnost otvorenog izražavanja mišljenja sviju?
- Kako se postupa prema nenamjernim greškama?
- Ohrabruje li se raznolikost i do koje mjere?
- Koliko su zaposlenici slobodni da donose prosudbe o pojedinim zadacima? Mogu li i žele li preuzeti rizik?
- Do koje mjere zaposlenici mogu predlagati nove i bolje načine obavljanja poslovanja?
- Na koji način je menadžer obaviješten o tome što se događa u nižim organizacijama poslovanja?
I za kraj, umjesto zaključka: Mandažer bi se pri izgradni kulture poslovanja i etike trebao rukovoditi zadovoljenju ciljeva poslovanja te djelatnika unutar firme. Neka od temeljnih načela za uspješan menadžment su pravednost, jednaka prava za rad i napredovanje, nenasilje, istinitost, tolerancija i solidarnost.
Jer temelj uspjeha su ljudi, a “ljudi koji stvaraju povijest, nemaju vremena pisati o njoj” (Klemens von Metternich, njem. pisac)
Napisala: Tihana Pandl
Literatura: Poslovna etika i multikultura, V. Vujić, M. Ivaniš, B. Bojić, Udžbenik Sveučilišta u Rijeci
Slika preuzeta s: Unsplash