Teorija da slušanje klasične glazbe u trudnoći može povećati inteligenciju djeteta naziva se Mozart efektom. Sam fenomen nastao je 1993. kada je u jednom istraživanju dobiveno kratkotrajno poboljšanje učinka na testu spacijalne (prostorne) inteligencije u zadacima poput savijanja papira i rješavanja labirinata. Ispitanici u istraživanju bili su studenti, njih trideset i šest, koji su bili deset minuta izloženi klasičnoj glazbi, odnosno Mozartovu sonatu za dva klavira u D major (K-488). Nakon slušanja glazbe, rješavali su testove spacijalnog mišljenja. Osim uvjeta slušanja klasične glazbe, u istraživanju su postojala dva druga uvjeta – slušanje desetominutne tišine i slušanja 10 minuta govora monotonim tonom. Studenti su postigli najviše rezultate na testu nakon uvjeta izloženosti Mozartovoj glazbi. Nakon što je rad objavljen u vrlo poznatom američkom znanstvenom časopisu Nature, stvorila se medijska pompa. Počeli su izlaziti novinski natpisi s bombastičnim naslovima kako samo kratka izloženost klasičnoj glazbi poboljšava inteligenciju. U trgovinama s muzičkom opremom porasla je prodaja CD-ova klasične glazbe, pogotovo Mozartovih skladbi. Američka savezna država Georgia čak je predložila promjenu svog troškovnika kako bi svako dijete dobilo CD s Mozartovim skladbama. No, radilo se o običnom mitu i prenapuhivanju nalaza istraživanja. Naime, istraživanje nije zabilježilo da izloženost klasičnoj glazbi povećava generalnu (opću) inteligenciju, već samo dio spacijalne inteligencije. Osim toga, efekt nije bio dugotrajan, već je trajao petnaestak minuta. Zaključno, dokazano je kako Mozart efekt ne postoji, odnosno kako kratkotrajno izlaganje osobe klasičnoj muzici neće povećati njenu inteligenciju.

Autorica: Ivana Pende

Izvori:

Jenkins J. S. (2001). The Mozart effect. Journal of the Royal Society of Medicine, 94(4), 170–172. https://doi.org/10.1177/014107680109400404

Rauscher, F. H., Shaw, G. L., & Ky, K. N. (1993). Music and spatial task performance. Nature, 365(6447), 611. https://doi.org/10.1038/365611a0

Spiegel, A. (2010, June 28). “Mozart Effect” was just what we wanted to hear. NPR. https://www.npr.org/2010/06/28/128104580/mozart-effect-was-just-what-we-wanted-to-hear

Izvori fotografija: Pixabay

Podijelite s prijateljima