Strah od propuštanja (engl. Fear of Missing Out, FOMO) relativno je nov fenomen u psihologiji, a odnosi se na tjeskobu koju osoba osjeća prilikom razmišljanja da se druge osobe zabavljaju u socijalnoj situaciji bez nje. Osoba se osjeća izolirano te smatra da propušta bitan socijalni događaj. Ovaj je fenomen povezan s rastućom upotrebom društvenih mreža koje omogućuju svakodnevnu informiranost o načinu na koje drugi ljudi provode svoje vrijeme što posljedično dovodi do pritiska da budemo informirani o svemu što drugi rade. Tako osobe postanu zaokupljene mislima o drugima i socijalnim aktivnostima u koje potencijalno nisu uključeni, provjeravaju društvene mreže kako bi provjerili točnost misli što dovodi do anksioznih misli te uspoređivanja s drugima.

Na pojavu straha od propuštanja utječu i reklame te ostali oblici oglašavanja proizvoda. Svakodnevno smo izloženi natpisima poput:

  • Još samo tri artikla dostupna
  • Popust traje još samo danas
  • Ekskluzivna cijena za prvih sto kupaca
  • Pridruži se tisućama zadovoljnih kupaca

Ovakvi načini oglašavanja mogu pobuditi osjećaje propuštanja – “Ako tisuće ljudi uživa u tom proizvodu, sigurno nešto propuštam pa i ja moram kupiti taj proizvod”.

Ovaj fenomen je još uvijek slabo istražen te su potrebna daljnja istraživanja kako bi se dodatno opisao, no postoje određene tehnike nošenja s njim.

Strah od propuštanja nije nepobjediv te se može utjecati na njegovo smanjenje:

  • Smanjenje provođenja vremena na društvenim mrežama može biti korisno za mentalno zdravlje jer putem njih dobivamo dojam da drugi ljudi cijele dane provode na idealiziran način iako su nam dostupni samo isječci njihova života.
  • Vođenje dnevnika zahvalnosti može smanjiti anksioznost tako što dovodi do toga da pojedinac osvijesti što u životu ima, koje su to pozitivne strane i ojačati samopouzdanje.
  • Organizacija vremena putem rokovnika može pomoći kako bi osoba osvijestila da ne može biti na više lokacija istovremeno i odrediti koje su joj stvari prioritet, a koje su samo rezultat praćenja određenog društvenog trenda.
  • Osim straha od propuštanja, postoji i fenomen drugog intenziteta nazvan Radost zbog propuštanja (engl. Joy of Missing Out, JOMO) koji naglašava kako je neke stvari u životu dobro propustiti kako bi se napravilo vremena i mjesta za druge, prioritetnije stvari.

Autorica: Ivana Pende

Literatura:

Barry, C. T., i Wong, M. Y. (2020). Fear of missing out (FoMO): A generational phenomenon or an individual difference?. Journal of Social and Personal Relationships, 37(12), 2952-2966.

Gupta, M., & Sharma, A. (2021). Fear of missing out: A brief overview of origin, theoretical underpinnings and relationship with mental health. World journal of clinical cases, 9(19), 4881–4889. https://doi.org/10.12998/wjcc.v9.i19.4881

Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R., i Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in human behavior, 29(4), 1841-1848.

Zhang, Z., Jiménez, F. R., i Cicala, J. E. (2020). Fear of missing out scale: A self‐concept perspective. Psychology & Marketing, 37(11), 1619-1634.

Izvori fotografija:

https://www.pexels.com/photo/a-person-with-chained-wrists-holding-a-smartphone-7047615/

https://www.pexels.com/photo/thoughtful-woman-writing-in-notebook-at-home-3769013

Podijelite s prijateljima