Temeljna obilježja dobrog menadžmenta
Iz kulture u poduzetništvo - Vijesti, objavljeno 04.10.2022.
Francuski inženjer i teoretičar Henri Fayol (1841.-1925.) je utemeljio i razvio svoju teoriju i
pristup menadžmentu na osnovu svog šezdesetogodišnjeg iskustva u rudarsko-metalurškom
koncernu. Fayol je poznat kao utemeljitelj menadžmenta kao univerzalnog procesa i općenito
modernog menadžmenta, jer je razvio pristup i načela koja se mogu primijeniti na svaki
menadžment. (Belak, 2014.). Taj se pristup menadžmentu naziva i administrativna teorija. Fayol
je definirao pet ključnih točaka potrebnih za uspješno funkcioniranje menadžmenta, a to su:
planiranje, organiziranje, koordiniranje, upravljanje i kontrola.
Prema njemu postoji 14 principa menadžmenta, a oni su:
- Podjela rada: specijalizacija omogućuje pojedincu da stekne iskustvo i stručnost u
određenom području rada kako bi postao još produktivniji - Autoritet i odgovornost: pravo za davanjem naredbi, ali i povećane razine odgovornosti
- Disciplina: Ovo je obostrana točka – zaposlenici će slušati naredbe samo ako će ih
menadžeri dobro voditi i usmjeravati - Jedinstvo u vođenju: jedan čovjek – jedan menadžer, bez drugih konfliktnih smetnji
- Jedinstven smjer: zaposlenici koji rade na zajedničkom zadatku trebali bi imati isti cilj
- Stavljanje zajedničkih interesa na prvo mjesto: interesi i ciljevi organizacije moraju biti
važniji od interesa pojedinaca. - Nagrađivanje: veća razina produktivnosti i veći trud zaposlenika treba biti pošteno
nagrađen - Ravnoteža između centralizacija i decentralizacije: ova točka ovisi o vrsti posla
organizacije, treba pronaći optimalan omjer između centralizacije i decentralizacije
funkcija jer isključiva centralizacija ili isključiva decentralizacija ne mogu dati dobre
ekonomske rezultate - Hijerarhija: dobra razina komunikacije svih razina organizacije je ključna za uspjeh
- Red: svaka stvar i svaka osoba moraju biti na odgovarajućem mjestu, a između njih
moraju postojati definirani odnosi - Pravednost: pravednost menadžera vodi odanosti i prihvaćanju dužnosti
- Stabilnost zaposlenja: česte promjene osoblja i otpuštanja vode do lošijeg obavljanja
posla - Inicijativa: uključivanje i poticanje ljudi na unapređenje procesa, uvelike će pomoći
produktivnosti organizacije - Timski duh („Espirit de Corps“): Menadžment mora njegovati i razvijati moral svojih
zaposlenika kao i poticanje onoga najboljeg u svakom zaposleniku (Belak, 2014.)
Preuzeto iz: Fabijanec, Karlo; Agilnost i agilna transformacija menadžementa; Završni rad
2022; Sveučilište Sjever
Fotografija: Unsplash